TALLER DE CUINA
Es tracta d'una activitat que es realitzarà en el menjador de l'escola, en la qual els alumnes de sisè hauran de preparar un plat típic de la localitat amb l'ajuda de les famílies i els veïns. Per tant, demanarem la intervenció a l'aula de la comunitat i aprofitarem el fet que el peix és un dels ingredients de la recepta, per parlar dels diversos tipus de peix que trobem a Roses, quina és la diferència de preu i per què, quins es poden pescar i quins no, etc.
És una activitat dirigida als alumnes de sisè o cicle superior, perquè són més responsables per treballar en una cuina i utilitzar eines que poden ser perilloses si se'n fa un mal ús.
EL SUQUET
El suquet de peix s'ha convertit en un dels plats més populars de la restauració rosinca. Totes les receptes d'aquest plat típic segueixen un patró comú, però hi varien les petites aportacions de cada cuiner.
RECEPTA
Aquesta recepta és la del cuiner Paco Abad conegut com “En Formigó”, responsable del suquet anual de la confraria de pescadors de Roses.
Ingredients per a 5 persones
- 2 kg i mig de peix dels següents tipus: lluerna, rap, escórpora, gall, clavellada, congre i garneu.
- 2 llesques de pa.
- 1 cabeça d'alls.
- 5 o 6 tomàquets de penjar
- 2 nyores
- 1 pebrot vermell
- 1 kg de patates
- Sal, pebre i oli d'oliva
Preparació:
Per la picada, fregiu les llesques de pa, els alls i les nyores. Un cop daurat, es retira i es posa al morter juntament amb la sal fins a aconseguir una pasta fina.
Tot seguit, es posa una cassola de terrissa al foc, amb un bon raig d'oli, sofregim les tomàquets i es fica el pebrot i les patates (trencades), tot plegat es deixa coure 3 minuts.
Després es posa el peix dins la cassola, al damunt de les patates, i s'afegeix aigua fins que tapi el peix.
S'afegeix la picada i es deixa coure un 20 minuts aproximadament. Un cop acabat de coure el suquet, s'hi pot afegir allioli negat.
SESSIONS
Primera sessió: La mestra presentarà l'activitat del taller de cuina als alumnes. En aquesta sessió parlaran sobre la dieta mediterrània i les propietats nutritives del peix (bàsic en l'alimentació de la dieta mediterrània, ja que aporta proteïnes i determinats minerals).
També podran parlar de la divisió clàssica que es fa dels peixos: peixos blancs, peixos blaus, els crustacis i els mol·luscos.
Segona sessió: En aquesta sessió alguns pescadors o peixaters de la zona (si algun pare o avi de l'alumne ho és demanarem que siguin els que intervinguin a l'aula) vindran a l'aula de tutoria per explicar en què consisteix la seva feina, quines són les espècies que acostumen a trobar amb facilitat i quines no, quines espècies són les més cares i quin és el motiu d'aquest encariment, una vegada han pescat aquestes espècies que han de fer amb elles abans de que arribin a la peixateria... Mostrarem algunes imatges d'aquest procés, tècniques de pesca...
Tercera sessió: Els alumnes preparen la recepta “El suquet de peix” amb l'ajuda dels voluntaris i del mestre a la cuina de l'escola.
Farem diversos grups a l'aula d'entre 5 i 6 alumnes per fomentar la participació de tots. Cada grup tindrà l'ajuda d'un voluntari com a mínim (depèn del nombre de voluntaris) que els ajudarà a preparar la recepta. Els alumnes es podran encarregar de tota la part de la picada, però tota la part relacionada amb la cuina (coure els aliments, sofregir, etc...) s'encarregarà la persona adulta, i ells l'ajudaran en el que demani (donar els aliments, remenar una mica... sempre sota el consentiment de l'adult).
Finalment ajudaran a recollir i ordenar l'espai i les eines utilitzades.
OBJECTIUS I COMPETÈNCIES
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència social i ciutadana
- Practicar el diàleg i la negociació per arribar a acords com a forma de resoldre els conflictes.
- Protegir la salut individual i col·lectiva com a element clau de la qualitat de vida de les persones.
AVALUACIÓ
Avaluarem la capacitat d'organització del grup a l'hora de preparar la recepta. I si es realitza amb èxit l'activitat, els alumnes coneixeran de quins aliments està formada la dieta mediterrània, les propietats nutritives del peix i quins tipus de peix trobaran al poble, gràcies a les aportacions dels membres de la comunitat que intervinguin a l'aula.
Avaluarem la capacitat d'organització del grup a l'hora de preparar la recepta. I si es realitza amb èxit l'activitat, els alumnes coneixeran de quins aliments està formada la dieta mediterrània, les propietats nutritives del peix i quins tipus de peix trobaran al poble, gràcies a les aportacions dels membres de la comunitat que intervinguin a l'aula.
GIMCAMA "CONEIXES EL TEU POBLE?"
INTRODUCCIÓ
Es tracta d'una activitat en la qual els alumnes hauran de superar unes proves en alguns punts claus del poble. D'aquesta manera es treballarà la geografia i espai urbà de la població.
Aquesta activitat està dirigida als alumnes de cicle superior, els quals poden anar als diversos llocs de la població per superar les proves sense un adult que els acompanyi en tot moment, però si amb la supervisió dels mestres que aniran voltant pels diversos espais marcats a la gimcana.
SESSIONS
Primera sessió: Abans de sortir al carrer i començar la prova de la gimcana, els alumnes en una sessió anterior hauran de dividir-se en grups de 4 o 5 persones i assignar-se un dels colors que la mestra exposarà: vermell, blau, groc, negre i verd, per exemple. Llavors segons el color que tinguin hauran de seguir unes directrius diferents en un mateix circuit.
Els alumnes coneixeran quins són els punts claus als que hauran d'anar, però no les proves que hauran de superar a cada lloc. Per tant, podran aprofitar aquesta sessió per preparar els itineraris o la metodologia que voldran seguir, etc. Parlaran sobre el tracte que hauran de tenir amb les persones que entrevistin en les diverses proves i preparar entrevistes pels regidors de l'Ajuntament que els haurà tocat segons el seu color.
Segona sessió: Els alumnes es dividiran en els grups que van fer a la sessió anterior. Abans de començar el circuit la mestra els donarà un full on estaran explicades les proves que han de superar. Després, començaran tots junts la gimcana cap a l'ajuntament.
Punt de partida: ESCOLA
- Ajuntament
- Ciutadella
- Mercat Municipal
- Poliesportiu Municipal
PROVES
Ajuntament
Tots els grups hauran d'anar a la sala de reunions, on els esperaran els regidors de cultura, esports, sanitat, ensenyament i medi ambient (hem escollit aquests, però poden assistir d'altres). Segons el color que tenen assignat hauran de realitzar una mena d'entrevista al regidor que els ha tocat. Aquesta entrevista consisteix en respondre dues preguntes comunes a tots els grups i d'altres que hauran pensat els propis alumnes.
Les dues preguntes comunes seran: En què consisteix la seva feina? Quins canvis de funcionament de la seva tasca s'han efectuat en els últims anys?
Ciutadella
Tots els grups hauran de fer una visita guiada per les restes de la Ciutadella i captar alguna imatge dels punts claus històrics que podem trobar (zona grega i romana, part romànica...)
Vermell: Hauran de trobar les diferències entre els edificis grecs i romans, i poden fer ús d'imatges per complementar l'explicació.
Blau: Hauran de buscar les diferències entre els utensilis que s'utilitzaven en les diverses èpoques històriques (que es poden trobar al museu). També poden complementar-ho amb imatges.
Groc: Hauran de fer un resum del vídeo que es visualitza al museu de la Ciutadella, el qual parla de les descobertes arqueològiques.
Negre: Hauran d'explicar les característiques dels edificis romànics i observar quins tipus d'edificis trobem a la Ciutadella, per exemple habitatges, una església...
Verd: Tindran una sèrie d'imatges d'objectes trobats a la Ciutadella i hauran de ser capaços de saber-los distribuir en les diverses zones, per exemple utensilis domèstics als habitatges, utensilis de guerra a les cavalleries, utensilis litúrgics a l'església, etc.
Mercat Municipal
Vermell: Han de comptar quantes parades de fruites i verdures hi ha, i després han de preguntar a alguns comerciants en quins moments del dia tenen més feina.
Blau: Han de comptar quantes carnisseries hi ha, i després observar les diverses formes de competència econòmica entre les parades: la varietat de preus, de serveis als clients, etc.
Groc: Han de comptar quantes peixateries hi ha, i preguntar als comerciants quines són les espècies que més es venen, de quines espècies tenen més quantitat de peix i quines no.
Negre: Han de comptar quants tipus de comerços no alimentaris hi ha, i a partir d'aquí han de fer una mena de gràfic de la diversitat de les parades i la quantitat de locals que vénen productes semblants (sabateries, supermercats...).
Verd: El mercat Municipal no només és un lloc de venta, sinó que s'ofereixen altres serveis com ara classes de música, classes d'obtenció del graduat escolar, de ioga... Aquest grup haurà de buscar tots els serveis que s'ofereixen, títols acadèmics i a qui van destinats.
Poliesportiu Municipal
Tots els grups hauran de preguntar quins són els esports que es fan en aquest espai i després apuntar quins espais esportius hi ha al poble i quins serveis ofereixen. Tots aquests espais estan situats a la mateixa zona: Piscina Municipal, Poliesportiu Municipals, camps de futbol.
Tercera sessió: Tots els grups hauran d'acreditar que han superat totes les proves de la gimcana i hauran de fer una mena d'exposició oral davant dels companys de la seva recerca, de com les han superat i del que han après.
OBJECTIUS I COMPETÈNCIES
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència social i ciutadana
- Interpretar la realitat i aplicar conceptes i principis propis dels diferents camps del saber que donin sentit als fenòmens quotidians.
- Desenvolupar l'habilitat per interactuar amb l'entorn més proper: moure's en ell i resoldre problemes en què intervinguin els objectes i la seva posició.
- Mostrar actituds de responsabilitat i respecte envers les altres persones i envers un mateix.
- Saber comunicar-se en diversos contextos i expressar les pròpies idees i escoltar les alienes.
- Practicar el diàleg i la negociació per arribar a acords com a forma de resoldre els conflictes.
AVALUACIÓ
Avaluarem la capacitat organitzativa del grup, el qual haurà de realitzar totes les proves que li pertoquen segons el color que ha escollit. Si realitzen l'activitat amb èxit, els alumnes hauran interactuat amb el medi que ens envolta, coneixeran espais del seu poble, treballaran la capacitat d'empatia i coneixeran part històrica i social de la Ciutadella.
TALLER DE CERÀMICA
INTRODUCCIÓ
Aquesta activitat serà un apropament a la vida quotidiana dels ciutadans grecs i romans que van habitar la ciutadella. Els alumnes aprendran i identificaran les eines i objectes domèstics més comuns d’aquestes dues cultures i finalment n’elaboraran un ells mateixos.
A través d’aquesta activitat es busca un coneixement més social i històric que geogràfic així com cultural ja que els estris que ens serviran com a objecte d’estudi son els predecessors dels que utilitzem actualment.
Els espais utilitzats seran tan el Museu de la Ciutadella com l’aula de visual/aula regular.
SESSIONS
Primera sessió: En la primera sessió es presentarà l’activitat als alumnes i es començarà a explicar el tema que es vol relacionar amb l’activitat, com és l’estudi de la cultura greco-romana. S’explicarà que el proper dia es farà una visita al Museu de la Ciutadella i que més endavant es passarà a la producció d’un objecte propi d’aquestes civilitzacions
Segona sessió: Es visitarà el Museu de la Ciutadella per conèixer la vida quotidiana dels habitants grecs/romans de l’època, se centraran les explicacions especialment en els estris domèstics que utilitzaven. En aquest aprofundiment es buscarà diferenciar un xic les cultures tant a nivell cronològic com cultural, i per tant, en com els estris domèstics van evolucionant.
Tercera sessió: Es passarà a l’elaboració dels objectes amb fang, que és l’opció més econòmica i mal·leable. Els alumnes podran triar l’objecte a fer sempre i quant sigui possible, és a dir, es buscarà sobretot la producció de vaixella (plats, gots, altres recipients) Que més endavant podran decorar (sobre el fang, el mateix dia i amb pintura un cop s’hagi assecat el fang).
Quarta sessió: (Si s’escau) Decoració.
OBJECTIUS I COMPETÈNCIES
Competència social i ciutadana
Competència lingüística i audiovisual
- Conèixer més a fons les arrels històriques de la localitat.
- Comprendre la realitat històrica i social del poble.
- Derivar el coneixement històric cap a altres àrees de l’educació, en aquest cas, l’educació visual.
S’avaluarà el treball final tant a nivell històric com artístic. A nivell històric es mirarà si l’alumne coneixia allò que pretenia plasmar i les qualitats que el defineixen, i a nivell artístic s’avaluarà la tècnica i l’acabat final de l’objecte.
En ser un treball artístic també es tindran en compte factors com la creativitat i l’esforç.
EL MÓN PESQUER
INTRODUCCIÓ
Aquesta activitat consistirà en l’aprenentatge de les diverses espècies marines que es troben a la població, els vaixells pesquers i les seves eines, així com el seu manteniment. Gràcies a la intervenció de pescadors de la zona els alumnes podran interactuar aprenent a fer nusos marins, xarxes de pesca artesanes, etc.
Es pretén desenvolupar una estima i curiositat cap al propi port pesquer, així com el respecte cap a la professió i a l’ecosistema marí.
SESSIONS
Primera sessió: A la primera sessió es presentarà l’activitat als alumnes i se’ls introduirà el tema de la fauna marina local i de les professions del sector primari relacionades amb aquesta, la pesca. Aquesta part serà més aviat teòrica i es realitzarà a l’aula ordinària. No es buscarà un mètode tradicional de transmissió de coneixements (únicament) sinó que es buscarà que els alumnes vagin reflexionant sobre el tema a partir dels seus coneixements servint de base per als nous.
A més es pot utilitzar material didàctic com fitxes o llibres especialitzats.
Segona sessió: En aquesta sessió es convidarà a un pescador perquè expliqui de primera mà la seva feina així com el material que utilitza. Arrel d’aquesta visita s’acabarà de preparar la base teòrica abans de la tercera sessió Els nens podran fer preguntes i intervencions d’anècdotes personals. Aquesta sessió ha de buscar una mirada sostenible cap al mar i a les pràctiques marítimes com la pesca.
Tercera sessió: Finalment es farà una visita al port, es farà un recorregut a través dels diferents espais portuaris i es conversarà amb els treballadors que hi hagi. Més tard es muntaran dos tallers perquè els nens aprenguin a fer nusos marins i a elaborar xarxes pesqueres de manera manual, tal i com fan els pescadors de la localitat. Per aquesta última part caldrà pactarà abans amb un o més pescadors que estiguin disposats a col·laborar amb l’escola.
OBJECTIUS I COMPETÈNCIES
Competència social i ciutadana
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Conèixer més a fons la pesca i les aportacions d’aquesta pràctica al poble i al seu desenvolupament.
- Adoptar una disposició a una vida física i mental saludable en un entorn natural.
- Desenvolupar l’ús responsable dels recursos naturals, la cura amb el medi ambient i el consum racional i responsable.
AVALUACIÓ
L’avaluació d’aquesta activitat es basarà en les activitats escrites puntuals a les sessions teòriques (petites fitxes) així com la participació en les activitats més pràctiques tant a la segona com a la tercera sessió.
En cas que aquests requisits no siguin suficients sempre es pot fer un petit treball resum sobre tot el que s’ha après (un mural, un pòster, un recull fotogràfic comentat, etc...)